lördag 4 augusti 2012

Lånar receptet av



Ingredienser
Kakorna:
50 gram smält smör
1½ dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
1 ägg
Fyllning:
50 gram smör
2½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Gör så här
Rör ihop alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt det smälta smöret och till sist ägget.
Jag blandade ihop mina ingredienser med en elvisp,
vilket gjorde så att “degen” blev väldigt smulig.
Om man vänder ner ägget och smöret istället kan man nog få en mer samlad deg.
Jag tog en plåt och klädde den med bakplåtspapper.
Därefter tog jag fram mina trogna pepparkaksformar,
hällde smuldegen i formarna och plattade till den med fingrarna.
Kakorna blev ca 2-3 mm tjocka.
Gräddade i mitten av ugnen, 175 grader i 9 minuter.
Medan kakorna var inne i ugnen blandade jag till fyllningen.
När kakorna var klara och hade svalnat
bredde jag kakorna med fyllningen och parade ihop dem två och två.

Kakor till en kopp kaffe eller 2 ;)

*poff*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar